خدمات سیستم ارتباطی در هواپیما

بر اساس ماده ۴۴ پیمان شیکاگو همزمان با شروع کار سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ICAO) برای برآورده کردن نیازهای ارتباطی بین ایستگاه­های هوانوردی " شبکه­ وسیع و ثابت جهانی ارتباطات راه دور هوانوردی " (AFTN) به وجود آمد که موظف به برقراری ارتباطات هوانوردی تحت قوانین و مقررات اتحادیه مخابرات بین ­المللی(ITU) شد که این مجموعه ضمن عضویت در این اتحادیه ، صاحب نظر در وضع قوانین جدید یا قوانین مربوط به هوانوردی است . علاوه بر استانداردها و توصیه ­های بین ­المللی مندرج در انکس ۱۰ و سایر اسناد مربوط ایکائو ، تصمیم های اجلاس­ های منطقه­ ای نیز در زمینه ارتباطات هوانوردی برای کشورهای منطقه لازم ­الاجراست . ابتدا از مدارهایی که به صورت استاندارد از بستر خطوط زمینی استفاده می­ کردند و در مراکز اصلی مخابرات فرودگاه­ها استفاده شد تا با استفاده از پروتکل مکانیزم تله ­تایپی مبادله­ اطلاعات انجام شود . در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی از قرن گذشته مکانیزم­ هایی طراحی شد که امکان انتخاب چند خروجی را در یک لحظه فراهم می­ کردند. این سیستم های چند آدرسی روی دستگاه های تله تایپی در  محیطی پر از هیاهو و سرسام آور کار می کردند تا اینکه افزایش و تعدد کاربران هوانوردی منجر به ایجاد یک شبکه تلکسی شد که سرعت ارسال اطلاعات از طریق این مدارها با نرخ های ۵۰ تا ۱۰۰ باد استاندارد امروزی برابری می کرد و کم کم  با تکامل تدریجی رایانه ها، استفاده از سیستم های سوئیچینگ مطرح و الگوهای مختلف همراه با مقررات ارتباطی وضع شد و رایانه ها قادر بودند تا هرگونه خواسته های انسانی را پوشش دهند و ارتباطات را دگرگون کنند. امروزه شبکه جهانی سرویس ثابت مخابرات هوانوردی بسیاری از مراکز مخابراتی کشورها را به هم متصل و اطلاعات مربوط به سرویس ترافیک هوانوردی را بین آنها مبادله می کند . مجموعه اداره­ کل مخابرات هوانوردی از بخش­ های عملیاتی و حساس در معاونت عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است که وظیفه خطیر آن ، گردش صحیح و سریع اطلاعات هوانوردی و مبادله  تمام داده های هوانوردی در سراسر کشور با فرودگاه های داخلی و سراسر دنیاست که مطابق الزامات انکس­ ها و سندهای ایکائو و بر اساس موافقت­نامه ­ها است . تهیه و مبادله طرح پرواز پیام های مربوط به نشست و برخاست هواپیماها ، پیام های تاخیر و تغییر در پروازها، دریافت و ارسال و تهیه گزارش های جوی پرواز ، بولتن­ های هواشناسی ، پیام های مربوط به سرویس اطلاعات پرواز ، توزیع بخشنامه­ های هوانوردی (نوتام) ، مبادله­ مجوز پرواز صادرشده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و نظایر آن ، بخشی از وظایف این حوزه است. همچنین طراحی ، پیاده­ سازی و نصب و نگهداری تمام سیستم­ های مخابراتی و سوییچینگ مورد استفاده در مجموعه­ شبکه مخابرات هوانوردی در تمام فرودگاه های کشور توسط کارشناسان این مجموعه اجرا می­ شود . اکنون شبکه مخابرات هوانوردی از طریق هشت مدار بین ­المللی و بیش از ۱۹۰ مدار داخلی در سراسر کشور و جهان سرویس مبادله داده های هوانوردی را ارائه می­ دهد .

شبکه مخابرات هوانوردی  تمام  فعالیت ­های خود را براساس اسناد و دستورالعمل های استاندارد که از سوی سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ICAO) تدوین شده است ، انجام می­ دهد و تمام فعالیت ها و عملکردهای این مجموعه به طور سالیانه توسط کارشناسان رسمی سازمان هواپیمایی کشوری مورد ارزیابی و ممیزی (Audit) قرار می گیرند و هرگونه مورد غیراستاندارد در اسرع وقت حذف و با مورد به روز شده و استاندارد جایگزین می­ شود . بنابراین ، این شبکه همواره در جهت اهداف ایکائو و استانداردهای جهانی حرکت کرده است . طراحی ، نصب و راه اندازی سیستم سوئیچینگ IPbase که از نظر سرعت ، دقت و اتصال به تمامی فرودگاه ها را فراهم می کند ، توسط کارشناسان این اداره کل و با کمترین هزینه و بیشترین بهره وری و مطابق با استاندارهای روز دنیا در این مجموعه پیاده سازی شده است . پیاده­ کردن فرمت جدید طرح ­های پروازی(INFPL) از دیگر الزامات ایکائو در سال های اخیر بوده که با وجود محدودیت ­های بین­ المللی در به روز کردن سامانه ­های نرم ­افزاری اتوماسیون رادار، با همت کارشناسان این اداره­ کل در زمان تعیین شده و به بهترین نحو انجام شد و جمهوری اسلامی ایران از سوی رئیس دفتر منطقه­ ای ایکائو تقدیر شد .

شبکه مخابرات هوانوردی به عنوان زیرساخت ارتباطی عملیاتی در مجموعه هوانوردی ، اطلاعات ضروری در حفظ ایمنی و سلامتی پرواز را بین واحدهای درگیر در عملیات پرواز مبادله می­ کند . بر این اساس ، تمام شرکت­های هواپیمایی، فرودگاه های کشور ، ایستگاه های هوانوردی و سازمان­ هایی که به نوعی در مجموعه عملیات پرواز دخیل هستند ، برای اجرای صحیح و دقیق وظایف خود نیازمند ارتباط با شبکه و سامانه تبادل داده‌های هوانوردی هستند . بنابراین تمام شرکت­های هواپیمایی بر اساس دستورالعمل­ های سازمان هواپیمایی کشوری برای اخذ گواهینامه بهره برداری هوایی (AOC) ناگزیر از اتصال به این شبکه هستند . در سال های اخیر ضمن توسعه زیرساخت­ های ارتباطی و سامانه های پردازش "داده" همگام با گسترش حوزه فعالیت، تعداد داده‌های مبادله شده رشد چشمگیری داشته است .

استفاده از فناوری ­های نوین مخابراتی در حوزه هوانوردی ، یکی از مهمترین دستاوردهای این مجموعه در سال های اخیر بوده است که با توجه به محدودیت­ های موجود در سال های گذشته ، نشان از عزم جدی مدیریت و کارکنان شبکه مخابرات هوانوردی در انجام صحیح و دقیق وظایف خود دارد . سیستم شبکه داده های هوانوردی دارای Databank قوی برای ارائه سرویس اتوماتیک به تمام مشترکان داخلی و خارجی در دسترسی به اطلاعات مورد نیاز در زمینه هوانوردی است . همچنین مرکز AFTN/AMHS ایران به عنوان یکی از مراکز اصلی تبادل داده های هواشناسی هوانوردی (OPMET) در منطقه خاورمیانه وظیفه تهیه و توزیع بولتن­ های حاوی اطلاعات هواشناسی تمام فرودگاه­ ها در سطح داخلی و بین­ المللی را به عهده دارد

شبکه مخابرات هوانوردی در سطح جهانی به عنوان یک مجموعه یکپارچه و تفکیک ناپذیر با هدف تبادل اطلاعات ضروری در سلامتی پرواز فعالیت می ­کند و نحوه عملکرد تک­ تک اجزای این شبکه که به لحاظ جغرافیایی در کشورهای مختلفی قرار گرفته ­اند ، رسیدن به هدف مطلوب و تأثیرگذاری است . مرکز مخابرات هواپیمایی ایران (Iran AFTN/AMHS Com. Center) با داشتن هشت مدار ارتباطی بین ­المللی و بیش از ۱۹۰ مدار داخلی سالانه بیش از ۷۰ میلیون اطلاعات در ارتباط با سلامتی پرواز را مبادله می کند و انجام پروازهای ایمن عبوری ، بین­ المللی و داخلی نشان دهنده صحت کارکرد این شبکه در کشور منطبق با استانداردهای جهانی است .

تلاش اداره ­کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی برای به ­روز کردن دانش کارکنان  چقدر بوده ­است ؟

علاوه بر آموزش­ های مستمر در حین کار (On Job Training) که برای اطلاع کارکنان از آخرین ویرایش ­های مستندات ایکائو انجام می شود ، ضمن عقد قرارداد با مراکز آموزشی معتبر مانند مرکز تحقیقاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف ، کارکنان این مجموعه آموزش ­های لازم در زمینه فناوری­ های جدید ارتباطی و مهندسی مخابرات را فرا می­ گیرند که این آموزش ­ها نقش بسزایی را در رشد و پرورش استعدادهای نیروهای متخصص برای طراحی و پیاده ­سازی سامانه­ های جدید مخابراتی داشته است .

پس از مشکلات مربوط به سال ۲۰۰۰ میلادی که به Y۲K معروف شده­ است ، کارکنان متخصص این مجموعه با به کارگیری دانش بومی ، موفق شدند سامانه تمام اتوماتیک پردازش و سوییچینگ پیام مرکز مخابرات هواپیمایی کشور (ILMS) را طراحی و پیاده ­سازی کنند . این سامانه در طول سال های اخیر به طور دائم و بنابر نیاز ؛ بهبود و توسعه داده شده و سامانه موجود ضمن بهره­ گیری از آخرین فناوری­ های ارتباطی ، تمام نیازهای مربوط را برطرف می­ کند و بومی بودن آن موجب شده تا تحریم­ های بین­ المللی هیچ­گونه تاثیری در عملکرد صحیح این سامانه نداشته باشد .

سامانه خدمات هواپیما صبا با همکاری شرکای تجاری خارجی خود توانسته اقلام مورد نیاز برای زیر ساخت های مخابراتی و تجهیزات ارتباطی مربوط به صنعت هوانوردی را تامین و در اختیار کاربران خود قرار دهد و همیشه در تلاش است که بتوانند بخش ارتباطی و شبکه مخابراتی هوانوردی را با استفاده از فناوری روز دنیا به روز نگه دارد و بهترین تجهیزات مخابراتی را در اختیار متقاضیان خود قرار دهد.مجموعه شما نیز اگر به تجهیزات مخابراتی نیاز دارد می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید .

سامانه یکپارچه خدمات هواپیما صبا تلاش خواهد کرد تا بالاترین ارزش افزوده برای همکاران، ذینفعان ، کاربران خود در صنعت هوانوردی از طریق توسعه و هوشمند سازی بازارهای هوانوردی داخلی و خارجی و با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و مدرن عملیاتی تحقق یافته و با ارائه برترین خدمات هوانوردی به کاربران خود شعار "مدرن و هوشمند در هوانوردی تجارت کنید" را تحقق بخشیم. اعتماد ما به کارکنان خود به عنوان ارزشمندترین دارایی مجموعه بوده و شبکه اجرایی مرکز خدمات هوانوردی صبا را در ایجاد رضایت مجموعه های هوانوردی و کاربران سرآمدی میان شرکتهای فناوری در زمینه هوانوردی کشور یاری نموده است و با بهبود مستمر برای فعالیتهای خود در صنعت هوانوردی بر اساس استاندارد های جهانی را سرلوحه امور خود قرار داده ایم.ما در تلاش هستیم بهترین خدمات را به شرکتهای هواپیمایی ،مجموعه های هوانوردی ، فرودگاهها و مراکز آموزشی هوانوردی ارائه نماییم

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره و یا دریافت خدمات به صورت تلفنی از طریق مسیر های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید. 

ارتباط با پشتیبانی سامانه خدمات هواپیما صبا

آدرس:   ایران تهران شهرک اکباتان فاز یک بلوار شهید نفیسی ساختمان اداری صبا طبقه پنجم واحد 10
تلفن:   2191011132(98)+
موبایل:   9938504687(98)+
ایمیل:   این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 


چاپ   ایمیل